۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۲۱۱۸۴
وزیر صمت در اصفهان:

۸۷ درصد چادر کشور وارداتی است| مانع صادرات کالا‌های مورد نیاز مردم شویم

۸۷ درصد چادر کشور وارداتی است| مانع صادرات کالا‌های مورد نیاز مردم شویم
رحمانی با تأکید بر ضرورت تقویت تولید داخلی با استفاده از همت جهادی، گفت: واردات ۱۵۰۰ کالای دارای مشابه داخلی ممنوع شده و باید مانع صادرات کالا‌های مورد نیاز مردم شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت، ظهر امروز در آیین تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی استان اصفهان، با بیان اینکه استان اصفهان یکی از قطب‌های صنعتی کشور است، گفت: فعالیت‌هایی که در حوزه صنعت و معدن انجام می‌شود را باید عاقلانه سنجید و نه اینکه سیاه و سفید به آنها نگاه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اثرگذاری استان اصفهان بر صنعت کشور افزود: حتی اگر تصمیماتی که در استان اصفهان اخذ می‌شود را فاقد اثر بر روی دیگر استان‌ها بدانیم، با تصحیح عملکرد استان اصفهان و بهبود شرایط این استان، بر 10 درصد صنایع کشور اثرگذاری خواهد داشت.

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه در 16 ماه اخیر در یک جنگ اقتصادی تمام عیار بوده‌ایم، اظهار کرد: در حالی که واردات خودرو آزاد است در واردات قطعات تحریم هستیم، هچنین در زمینه صادرات فولاد و مس تحریم شده‌ایم اگرچه هنوز صادرات سنگ و کنستانتره آزاد است، واردات لوکس به کشور نه تنها تحریم نشده بلکه تسهیل هم شده است و این امر موجب خالی شدن خزانه کشور و افزایش فاصله طبقاتی خواهد شد.

رحمانی برآورد دشمن از شرایط اقتصادی کشور را صحیح توصیف کرد و گفت: فولاد مبارکه درخواست حمایت داده بود و مدعی بودند اگر حمایتی صورت نگیرد به تعطیلی کشانده خواهند شد، در زمینه‌هایی نظیر مالیات، تأمین اجتماعی، ارزیابی دارایی‌ها وجود دارد، با این وجود در حوزه فرش و نساجی توانمند هستیم و واحدهای نساجی استان اصفهان از کشورهای پیشرفته چیزی کم ندارند.

وی با انتقاد از عدم افزایش صادرات صنایع دستی، تصریح کرد: در سه ماهه دوم سال 97 رشد صنعت کشور منفی 9 درصد بود که این میزان در سه ماهه نخست امسال به صفر درصد رسید و قطعا در سه ماهه دوم امسال این رشد به صورت مثبت خواهد بود، امروز کشور نیازمند مدیریت و همت جهادی دارد و باید در عرصه اقتصاد و تولید بتوانیم با روحیه جهادی اهداف کلان کشور را پیش ببریم.

وزیر صنعت معدن تجارت از ممنوعیت واردات 1500 کالای دارای نمونه مشابه داخلی خبر داد و افزود: هرکالایی که بدانیم مشابه داخلی دارد وارداتش ممنوع خواهد شد و یا اینکه تعرفه های وارداتی سنگینی برای آن وضع خواهیم کرد، وظیفه وزارت صمت حمایت از تولید داخلی است و به همین منظور نهضت تولید داخلی را راه اندازی کرده‌ایم.

رحمانی با بیان اینکه نیازمند 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تولید داخلی هستیم، اظهار کرد: 87 درصد چادر که یک کالای فرهنگی است وارداتی می‌باشد و باید تلاش کنیم تا مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را برطرف کنیم تا نیازهای خود را با تولید داخل برطرف کنیم.

وی با اشاره به ضرورت جلوگیری از صادرات محصولاتی که مردم به آن نیازمند هستند، خاطرنشان کرد: صادرات پیشران اقتصاد کشور است و می‌تواند نجاتبخش اقتصاد ما باشد اما نباید محصولاتی که مردم به آن نیاز دارند را تا پیش از برطرف شدن نیاز کامل مردم صادر کرد، باید تولید مازاد و تولیداتی نظیر صنایع دستی را وارد چرخه صادرات کنیم./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات